|
||||||
NyitólapFriss hírekMagunkrólTámogatások• Erdőtelepítés• Erdőfelújítás• Erdőszerkezet átalakítás• Erdészeti potenciál• Agrár-erdészeti rendszer• NATURA 2000 erdő• Erdő környezetvédelem• Fiatal erdők ápolása• Gépbeszerzés• Erdő közjólétErdészeti igazgatás• Nyilvántartásba vételTársult erdőgazdálkodásHaszonbérleti szerződés erdőreFöldhasználati szerződés hatósági jóváhagyásaHasználati jog bejelentési kötelezettség - az erdőgazdálkodói jog keletkezéseKözös tulajdon - többlethasználati megállapodásErdőgazdálkodó nyilvántartásba vétele• Körzeti erdőtervezés• Erdőterv határozat• Erdőtervtől eltérő gazdálkodás• Éves gazdálkodás• Erdő igénybevételMi számít erdőterület igénybevételének?Előzetes elvi engedély erdőterület igénybevételéreVégleges engedély erdőterület igénybevételéreMibe kerül az erdőterület igénybevétele?Csererdősítés• Erdő látogatása• Fásítás• Bírságok- Erdővédelmi bírság - legeltetés, hulladék elhelyezés, szennyvíziszap-hígtrágya elhelyezés stb- Erdővédelmi bírságról általában- Fakitermeléssel összefüggő erdővédelmi bírság- Erdővédelmi bírság- gallygyűjtés- Erdővédelmi bírságok -erdő látogatásával összefüggő- Vad által okozott kárral összefüggő erdővédelmi bírság- Erdőfelújítással, állomány neveléssel összefüggő erdőgazdálkodási bírságok- Bejelentési kötelezettség elmulasztásával összefüggő erdőgazdálkodási bírságok- Fakitermeléssel összefüggő erdőgazdálkodási bírságok- Erdőrészlet határainak kitűzésének elmulasztása- Erdő talajának károsodásával kapcsolatos bírság- Erdőgazdálkodási bírságról általában• Szabadrendelkezésű erdőMagyar erdőkEsemények, rendezvényekAKKREDITÁLT RENDEZVÉNY- Erdészeti Tudományos Konferencia - 2022 - Soproni Egyetem Erdőmérnöki KarAKRREDITÁLT KÉPZÉS- „Ipari faültetvények létesítésének szakmai feltételei, nemes nyár ipari faültetvény helyszíne, bemutatása"Tájékoztatás az erdészeti ágazatot érintő jogszabályváltozásokrólGyászhír2019.09.06 -ERDÉSZETI SZAKMAI FÓRUM2018. 10.17-én erdészeti fórum a magánerdő-gazdálkodó adózásáról!Regionális erdészeti szakmai ismeretterjesztő előadás 2018.09.10.Ipari faültetvények - előadás 2017.10.17. 14.00 óraA változó klíma és az Alföldi erdők fenntartása, a Lepke-per : MERD-OEE közös terepi rendezvénye-2017.07.05.Fórum az Erdőtörvénynek és az erdő földhasználati szabályainak módosításáról - 2017.07.07.ERDŐVÉDELMI NAP 2017.ÁPRILIS 21.MEGYEJÁRÁS -ERDÉSZETI FÓRUM 3. ÁLLOMÁS- NAGYECSEDMegyejárás 2.állomás - Tunyogmatolcs, 2017.02.23. 17.00MERD - megyejárás: erdészeti fórum első állomásaInnováció az erdő-, vad- és faanyag gazdálkodásban - tudományos ülés 2017.11.17.10.00-14.00EUTR rendszer bevezetésével kapcsolatos változásokról valamint a földhasználati szerződések módosítása erdőtelepítők erdőgazdálkodóként való bejegyzéséhez előadásokról beszámoló.EUTR rendszer bevezetésével kapcsolatos változásokról valamint a földhasználati szerződések módosítása erdőtelepítők erdőgazdálkodóként való bejegyzéséhez témakörökben2014-2020 Új Vidékfejlesztési Program eljárási rend ismertetése előadás anyagaNyárfafeldolgozás- piaci kitekintés/szolnoki tanulmányútJótanácsok• Erdőgazdálkodó leszekErdőben tulajdonrészt vennék-mikre figyeljünk?Hogyan válasszak használati jogcímet?Van-e már erdőgazdálkodó a kiszemelt erdőterületen?• Jó erdőtervet szeretnék• Fát akarok vágni• Erdőterv változtatás• Támogatási és kifizetési eljárásokMezőgazdasági területek erdősítése NVT / EMVANatura2000 területre nyújtott kompenzációs támogatás, erdészeti potenciál, erdőszerkezet átalakítás• Hogyan előzzük meg a bírságotVis maiorral érintett területeken a káresemény elmulasztásából eredő bírságokErdőgazdálkodó informáltsága, saját adminisztráció vezetéseEngedély nélküli fakitermelés/erdősítési/befejezési határidők elmulasztása• Új szabályok - dióhéjban• Erdőgazdálkodó váltás egyszerűenA szerződés megszüntetése és új szerződés kötéseLehet-e erdőgazdálkodó, akinek az adás-vétele még nincs bejegyezve?• Az ügyfél jogai az eljárásokban1. Tájékoztatáshoz és tudomásszerzéshez való jog2. Nyilatkozattétel joga és a bizonyítás kezdeményezésének joga3. Határidőn belüli döntéshez való jog4. Döntés követelésének joga, az eljárás befejezésének igénylése, egyéb szankciók a mulasztó hatósággal szemben5. Az anyanyelv és a kisebbségi nyelv használata6. A hatóság kártérítési és kártalanítási kötelezettsége7. Képviselethez való jog10. Az iratbetekintés joga9. Jogorvoslathoz való jogA jó fellebbezésPartnereinkErdészeti szakirányítás, szakértésErdészeti szolgáltatásErdészeti csemetetermesztésErdőgazdálkodókSzakmai szervezetekEgyébSzakmai előadásokSzolgáltatásainkNaptárAdok-veszek |
Végrehajtott erdőgazdálkodási tevékenységek: BEJELENTÉSI HATÁRIDŐ JÚNIUS 30 ÉS JÚLIUS 31Mit kell bejelenteni, miért fontos, és mi lehet a következménye, ha elmarad? A 61/2017 (XII.21.) FM rendelet írja elő az erdőgazdálkodók és egyéb engedélyesek számára a bejelentési kötelezettségek teljesítési határidőit. A határidő tűzése nem azt jelenti, hogy azon a napon kell benyújtani a bejelentést, hanem LEGKÉSŐBB eddig a határidőig teljesíthető szabályszerűen. NE várjuk meg a végső napot, gondolkodjunk előre. Nemcsak azt kell bejelenteni, ha valamilyen munkát el szeretnénk végezni az erdőterületen, hanem azt is, ha az általunk korábban már bejelentett és tudomásul vett tevékenységet elvégeztük, részben végeztük el, vagy nem végeztük el. Fölösleges adminisztrációnak tűnik, azonban súlyos következményekkel járhat az elmulasztása. Az erdészeti hatóság ebből a bejelentésből fogja tudni, hogy az adott erdőterületet a műszaki átvételek során ellenőriznie kell a jogosultság vagy a kötelezettség teljesítését. Az erdőművelési/erdőnevelési munkák végrehajtásának műszaki átvételi ellenőrzésének két szempontból van jelentősége. Az erdőtelepítések tekintetében a műszaki átvételi jegyzőkönyv – ez erdősítés átvétele - az alapja a támogatás kifizetésének. Amennyiben az erdőtelepítés végrehajtásának bejelentése elmarad, az erdészeti hatóság nem tudja, hogy mely területen mely erdőgazdálkodó teljesítette a sikeres első kivitelt, illetve érte el az erdőtelepítés a befejezési feltételeket. Az erdőgazdálkodó ugyan benyújtja a kifizetési kérelmét, azonban annak ellenőrzése során az erdészeti hatóságtól kapott adatállományban nem lesz „párja” az adott erdőrészletnek, az erdészeti előírások teljesítését nem tudják ellenőrizni. A Kincstár a kifizetési kérelem elbírálását – többek között – az erdészeti hatóság ellenőrzésére alapozza. Amennyiben a bejelentés elmarad, leghamarabb csak a következő műszaki átvétel és kifizetési kérelem benyújtásakor lehet a hibát orvosolni, tehát egy évvel később kaphatja meg a gazdálkodó a támogatást. Ezen kívül a befejezési határidő számítása is ettől az időponttól, az erdészeti hatósági átvételtől függ, amelynek szintén vannak támogatási kihatásai. Gyakorlati példával: az erdészeti hatóság felé elmarad a bejelentés az erdősítés befejezési feltételeinek eléréséről, így az a műszaki átvételek során nem kerül ellenőrzésre és nem is minősíti az erdészeti hatóság befejeztetőnek. A támogatási oldalon a kifizetési kérelem benyújtása megtörténik, és a Kincstár a kifizetés feltételeinek fennállásának ellenőrzése során adatot kér az erdészeti hatóságtól az erdősítés állapotáról. Amely nem befejezett erdősítés. A Kincstár nem csak a kifizetést tagadja meg, hanem – mivel a támogatás feltételei megadott időre az erdészeti hatóság közhiteles nyilvántartása szerint nem teljesült, az eddig felvett támogatás visszafizetésére kötelezi a támogatottat/Erdőgazdálkodót. Az erdőfelújítások tekintetében az erdőfelújítási kötelezettség teljesítésének az igazolására szolgál az erdősítési munka elvégzésének bejelentése. Amennyiben a tavalyi, vagy azt megelőző évben erdősítési kötelezettség tejesítésének elmaradása miatt figyelmeztették az erdőgazdálkodót, annak határidőben történő teljesítését kötelező bejelenteni. A bejelentés elmaradásának következménye lehet, hogy az erdészeti hatóság az első erdősítést „nem lépteti be”, hiába megtörtént a művelet. Vegyünk példának egy szélsőséges esetet: egy akácos erdőfelújítást, amit 2019.április 30-ig kellett végrehajtani a figyelmeztető határozat szerint. Ennek ugyan eleget tett az erdőgazdálkodó, azonban az erdészeti hatósághoz a végrehajtást nem jelentette be. Az erdészeti hatóság leghamarabb 3 év múlva – befejezési feltételek teljesülésének ellenőrzése céljából - veszi elő az ügyet, és mivel nyilvántartása szerint a területen nincs erdő, hiszen nem volt bejelentés, amely alapján ezt ellenőriznie kellett volna, az erdőfelújítás befejezési feltételeinek elmulasztása miatt kiszabhatják az erdőgazdálkodási bírságot. A fakitermelések végrehajtásának bejelentése előtt végezzünk egy saját adminisztrációs ellenőrzést is. Vizsgáljuk meg, hogy a végrehajtás bejelentése a fakitermelés bejelentésével összhangban van-e, megfelelőek-e az adatok. Egyeztessünk erdészeti szakszemélyzetünkkel. Az olyan fakitermelések – sőt cserje kitermelés végrehajtását is be kell jelenteni, amelynek elvégezésre vonatkozóan előzetesen nem kellett éves tevékenység bejelentését benyújtani. Ilyen például az erdőtervi előírás módosításának keretében jelzett fakitermelés, vagy a 10%-ot meg nem haladó egészségügyi fakitermelés. Ide sorolható az erdő igénybevételével összefüggő, az igénybevételi kérelemben előre jelzett fakitermelés végrehajtása is, vagy az erdészeti hatóság által elrendelt tevékenység. A bejelentési kötelezettségek megfelelő teljesítése érdekében keressék jogosult erdészeti szakszemélyzetüket. A vonatkozó jogszabályhelyek kivonatos változata: Vhr 29. § „(1) Az erdőgazdálkodó, … a) a tárgyévet megelőző év második felében vagy a tárgyév első felében megvalósult tevékenység tekintetében, aa) az erdőtelepítés elvégzett elsőkivitelét és pótlását, ab) az erdősítés megkezdését és pótlását, ac) az erdősítés befejezési feltételeinek teljesülését tárgyév június 30-ig, b) az Evt. 41. § (1) bekezdés szerinti erdőnevelési és fakitermelési tevékenység esetében, ba) a tárgyév első felében befejezett erdőnevelési és fakitermelési tevékenységeket – a június 30-i állapotnak megfelelően – tárgyév július 31-ig, …. bejelenti az erdészeti hatóságnak.” BEJELENTÉS MELLŐZÉSÉVEL VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKNÉL: Vhr 29. § „(2) Ha az Evt. 41. § (2) és (3) bekezdés szerinti tevékenység során erdei faválaszték felkészítése történik, az erdőgazdálkodó, igénybevétel esetén az engedély jogosultja a tevékenység végrehajtását az erdészeti hatóság részére az (1) bekezdés b) pontban foglalt időpontig - június 30-ai állapotra július 31-ig – a szerk. - bejelenti. (3) Az Evt. 41. § (1)–(3) bekezdés hatálya alá nem tartozó erdei haszonvétel során felkészített erdei faválaszték és az erdei faválasztékkal együtt történő forgalomba hozatal céljából kitermelt cserje mennyiségét az (1) bekezdés b) pont szerinti határidőre - június 30-ai állapotra július 31-ig – a szerk. - , a bruttó fatérfogat nélkül, az erdőgazdálkodó vagy az igénybevételi engedély jogosultja az erdészeti hatóságnak bejelenti.”
Ha erdei faválaszték felkészítésére nem került sor, akkor nincs a végrehajtásra vonatkozó bejelentési kötelezettség. ERDŐTELEPÍTÉS ÉS ERDŐFELÚJÍTÁS ÉS EZEK PÓTLÁSA: Vhr 29. § (6) Az (1) bekezdés a) pontja szerint az elsőkivitel, az erdősítés megkezdése és a pótlás bejelentéshez csatolni kell a mesterséges erdősítések elvégzése során felhasznált erdészeti szaporítóanyagra vonatkozó, az erdészeti szaporítóanyag előállításáról és forgalomba hozataláról szóló jogszabály szerinti erdészeti szaporítóanyag szállítói származási bizonylat másolatát, amelyen az egyes mennyiségek tételes levezetésével fel kell tüntetni a bizonylaton szereplő szaporítóanyag felhasználási helyét.” RÉSZTERÜLETES VÉGREHAJTÁS ESETÉN: 29. § (7) Ha a végrehajtott tevékenység nem a teljes erdőrészletet érinti – a (8) és (9) bekezdésben foglalt kivétellel – a bejelentéshez erdészeti térképi mellékletet kell csatolni, amely a végrehajtással érintett részterületet legalább 5 méter pontosságú töréspontokkal ábrázolja. (8) A bejelentéshez nem kell erdészeti térképi mellékletet csatolni a) örökerdő üzemmód, és b) az Evt. 41. § (8) bekezdésében foglalt, tárgyévben be nem fejezett tevékenység esetén. (9) Erdőtelepítés elsőkivitelének bejelentése esetén, ha az erdőtelepítés nem teljes földrészletet vagy alrészletet érint, a bejelentéshez – a (7) bekezdés szerinti térképi melléklet helyett – az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 25/2013. (IV. 16.) VM rendelet szerint elkészített záradékolt változási vázrajzot kell csatolni. BEJELENTÉS MELLŐZÉSÉVEL VÉGEZHETŐ TEVÉKENYSÉGEKNÉL: Erdőtörvény 41§ (2) és (3) : „(2) Az erdőgazdálkodási tevékenység az (1) bekezdés szerinti bejelentés mellőzésével is végrehajtható, ha a) az erdőgazdálkodó a 33. § (8) bekezdésében foglalt kérelmében az erdőgazdálkodási tevékenység tárgyévben történő végrehajtására vonatkozó szándékát jelezte, és az erdőgazdálkodási tevékenységet az erdészeti hatóság az erdőterv módosításával lehetővé tette, b) az erdőgazdálkodási tevékenységet a 73. § (6) bekezdése - erdő egészségi állapotának megőrzése, javítása, veszély elhárítása vagy az erdő felújítása érdekében- vagy a 106. § (1) bekezdése alapján az erdészeti hatóság rendelte el, vagy c) az erdő engedélyezett igénybevétele iránti kérelemben az engedélyes a fakitermelés tárgyévi vagy a tárgyévet követő évi végrehajtására vonatkozó szándékát előre jelezte. (3) Az erdőtervben nem szereplő fakitermelésre az alábbi esetekben van lehetőség: a) az erdőgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló földterület kezelését, fenntartását szolgáló fakitermelés, egyéb részlet karbantartása b) az erdészeti hatóság részére bejelentett erdőkár következtében károsodott, az erdőrészlet faállományának 10 százalékát meg nem haladó mennyiségű faanyag egészségügyi fakitermelés keretében történő kitermelése, c) a 7. § (1) bekezdés a), b) és c) pontja szerinti – természetes, természetszerű és átmeneti - természetességi állapotra vonatkozó alapelvárású erdőben intenzíven terjedő fafajok egyéb termelésként történő kitermelése, illetve d) az erdő engedélyezett igénybevételéhez kapcsolódó fakitermelés.”
|
|
|
minden jog fenntartva: Magán Erdőkért Egyesület 2014 |